Site pictogram Ana Heart

Wat is het achtvoudige pad van yoga?

Yoga limbs

In het Sanskriet betekent het woord yoga verbinden of verenigen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, gaat het in de praktijk niet alleen om complexe houdingen en strakke yoga broeken. Bij het gebruik van yoga is het uiteindelijke doel het creëren van harmonie tussen lichaam en geest en verbinding met je ultieme zelf. Veel beoefenaars zien het ‘ultieme zelf’ als de ziel. Maar hoe bereiken we deze verbinding? Volgens Patanjali’s Yoga Sutras zijn er acht verschillende stappen op weg naar bevrijding. Deze staan formeel bekend als het ‘Achtvoudige pad van yoga’ of het ‘Ashtanga Yoga Systeem’. In dit artikel gaan we dieper in op het achtvoudige pad van yoga.

Yama

Het eerste pad is Yama. Dit verwijst in wezen naar de geloften, disciplines of praktijken die te maken hebben met de wereld om ons heen. Terwijl yoga houdingen onze fysieke kracht en flexibiliteit kunnen verhogen, zijn er andere stappen nodig om bevrijding te bereiken. Er zijn vijf Yama’s: Ahimsa, wat verwijst naar geweldloosheid; Satya, wat verwijst naar waarheidsgetrouwheid; Asteya, wat verwijst naar niet-stelen; Brahmacharya, wat het juiste gebruik van energie is; en Aparigraha, wat verwijst naar niet-hamsteren of niet-hoarden. In de Sutra’s wordt uitgelegd dat Yama’s ‘niet geconditioneerd zijn door tijd, klasse en plaats’. Dit betekent dat, ongeacht wie je bent, waar je vandaan komt, of hoe ervaren je bent, je de Yama’s in gedachten kunt verankeren.

Niyama

Het tweede pad is Niyama. Dit heeft alles te maken met de plichten die naar onszelf en onze acties naar de buitenwereld zijn gericht. Er zijn vijf Niyama’s: Saucha, wat reinheid betekent; Santosha, wat tevredenheid betekent; Tapas, wat discipline of brandend verlangen betekent; Svadhyaya, wat zelfstudie of zelfreflectie betekent; en Isvarapranidaha, wat overgave aan een hogere macht betekent. Traditioneel worden Niyama’s beoefend door yogi’s die verder willen reizen op het Yogapad. Echter, alle soorten beoefenaars kunnen ze gebruiken om hun innerlijke karakter op te bouwen.

Asana

Het derde pad is Asana. Een van de bekendere gebieden van yoga, dit richt zich op fysieke houdingen. De houdingen hoeven echter niet noodzakelijkerwijs dynamisch te zijn. In de vertaling betekent asana ‘zetel’. Dit verwijst naar de zittende houding die tijdens de meditatie wordt gebruikt. De enige instructies die Patanjali hiervoor geeft is “sthira sukham asanam”, wat zich vertaalt in ‘stabiel en comfortabel’.

De Hatha Yoga Pradipika, een andere yoga-tekst, leert dat veel houdingen geschikt zijn voor meditatie, waaronder Lotus Pose en Hero Pose. Volgens de tekst zijn alle houdingen die de beoefenaar comfortabel en statisch kan aanhouden geschikt voor meditatie. Het idee hierachter is dat we comfortabel kunnen zitten zonder afgeleid te worden door pijn in het lichaam.

Pranayama

Het vierde pad is Pranayama. In de vertaling betekent het woord Prana ‘energie’ of ‘levensbron’. Het wordt vaak omschreven als de essentie die ons in leven houdt of de energie in onszelf en de wereld om ons heen. Prana beschreef ook de adem; door de manier waarop we ademen te perfectioneren, hebben we de kracht om onze geest positief te beïnvloeden.

Dit pad kan op twee verschillende manieren worden begrepen. De eerste manier is als prana-ayama, wat zich vertaalt in ‘vrijheid van adem’, ‘ademexpansie’ of ‘adem bevrijding’. Als alternatief kan het worden opgevat als ‘prana-yama’, wat ‘adembeheersing’ of ‘adembeheersing’ betekent.

Yoga limbs

Pratyahara

Het vijfde pad is Pratyahara. Wanneer vertaald betekent het woord Pratya ’terugtrekken’, of ‘intrekken’. Het tweede deel van het woord, ‘ahara’, verwijst naar alles wat we zelf ‘intrekken’. Dit omvat de verschillende geluiden, bezienswaardigheden en geuren die onze zintuigen dagelijks in zich opnemen. Wanneer we gaan zitten op een yogamat om te mediteren, zou Pratyahara het eerste moeten zijn wat we doen. De praktijk van het opnemen kan inhouden dat we ons concentreren op onze ademhaling, dus dit pad is ook nauw verbonden met het vorige pad.

Dharana

Het zesde pad is Dharana. In de vertaling betekent dit ‘gerichte concentratie’. Het eerste deel van het woord, ‘Dha’, betekent vasthouden of behouden. Het tweede deel van het woord, ‘Ana’, betekent ‘ander’ of ‘iets anders’. Nauw verbonden met het vorige pad zijn Pratyahara en Dhara twee delen van hetzelfde aspect. Om zich te kunnen concentreren, moeten de zintuigen zich terugtrekken om alle aandacht te richten op het concentratiepunt. Om onze zintuigen terug te trekken, moeten we ons concentreren en ons goed focussen. Kaarsen kijken, visualiseren en focussen op onze ademhaling zijn allemaal praktijken van Dharana.

Dhyana

Het zevende pad is Dhyana. Vertaald betekent dit ‘meditatieve absorptie’. In wezen kunnen we dit bereiken door ons volledig te absorberen in de focus van meditatie. Als je een yogales bijwoont, kan je instructeur zijn eigen meditatietechnieken onderwijzen. Echter, alle dingen die je leert zijn in wezen slechts manieren om je te helpen je te focussen, je te stabiliseren en je te concentreren. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het beoefenen van meditatie niet iets wat we actief kunnen doen; in plaats daarvan is het het resultaat het volledig absorberen van onszelf. In wezen, wanneer je met succes mediteert, zul je niet in staat zijn om na te denken over het feit dat je dit doet.

Samadhi

Het achtste en laatste pad is Samadhi. Vertaald betekent dit ‘gelukzaligheid’ of ‘verlichting’. Terwijl de zeven voorgaande paden zich richten op het verbeteren van onze relaties met de buitenwereld en ons innerlijk, heeft Samadhi als doel verlichting. Wanneer deze fase is voltooid, is er niets dat je ervan weerhoudt om je te verenigen met het goddelijke. Terwijl sommige mensen het woord ‘verlichting’ interpreteren als een staat van geluk en extase, is dat helaas niet het geval. In plaats daarvan kan Samadhi worden opgesplitst in twee woorden: Sama’, wat ‘hetzelfde’ betekent, en ‘Dhi’, wat ‘zien’ betekent. Met dit in gedachten gaat verlichting over het realiseren van het leven dat voor ons ligt.

Samenvattend

Wanneer we de acht paden van yoga hebben bereikt, zullen we in staat zijn om duidelijk te zien zonder dat we de geest hinderen. We hebben geleerd om niet geconditioneerd te worden door onze voorkeur of afkeer, en ons niet te hechten aan een bepaald aspect. Bij het beoefenen van de acht paden van yoga is het belangrijkste om comfortabel te zijn. Als het kouder weer is, zorg er dan voor dat je je in een knusse yoga hoodie wikkelt om warm te blijven.

Mobiele versie afsluiten